Fira Code, visuell snacks

Jeg kom nylig over en podcast hvor, Nikita Prokopov, en font utvikler ble intervjuet. Han jobber med en font som heter Fira Code, som blant annet har et ganske deilig sett med ligaturer. Den har en hel haug med features, hvor blant annet bokstaver og tegn justeres basert på hvilke bokstaver som kommer før og etter den. Feks vil kolon bli plassert lavere når det står mellom to små bokstaver (x : a) enn hvis de står mellom to store bokstaver (X : X). For de som bruker VScode så finnes det også en plugin som fjerner ligaturene i settinger der du ikke ønsker dem, som regex osv.
Jeg har blitt ganske forelsket i denne fonten. Det er noe skikkelig tilfredstillende med at ting ser fint ut.

Et lite utdrag:
ligatures

Installasjonsguide for et godt utvalg editorer og mer info om alle de små herlige featurene til Fira Code kan sjekkes ut på git-repoet .

Er det noen som har noe annet visuelt snacks på lager?

2 Likes

Oi det var kult! Det må prøves. Tror aldri jeg har prøvd noe annet enn det som er default I editoren. Mener å huske jeg leste at jetbrains har designet sin egen font også, men den er neppe like fancy som denne.

Hvordan syns du det funker mtp lesbarhet? Klarer du å skille ting fra hverandre like lett, eller lettere?

1 Like

For meg har det vært utelukkende positivt. Føler det er lettere å lese og forstå, og ikke mist gøy å jobbe med. Beste følelsen kommer når du oppdager en ny ligatur.

Det er visstnok masse teori som går inn i hvordan man designer gode fonter, klassisk bokstav kombinasjoner som gir problemer osv. Men det kanskje beste argumentet for å gi det et forsøk er nok ligaturene. Vi bruker masse symboler når vi programmerer, og tegn sekvenser som ->, <= oppfattes av hjernen vår som egne symboler. Øye ditt bruker derimot bitte-litt tid på denne omgjøringen. Tegn sekvensen scannes, behandles og puttes sammen til et enkelt symbol. Dette symbolet kan ofte erstattes med en ligatur, og dermed blir hele prosessen eliminert.

Resultatet av å spare tiden og energien hver av disse prosessene krever er jeg ikke sikker på hva er. Men skulle det vise seg og være ubetydelig har jeg i alle fall noe fint å se på :sunny:

1 Like

Fett! Den fonten må testes! Nå kan jeg ingenting om font-faget, annet enn at serif fonter bør brukes på trykk og sans-serif på skjerm, men litt usikker på om jeg kjøper at vi bruker mer tid på å tolke <= vs :arrow_left:, kan godt hende det stemmer når det kommer til symbloer (er det det som er ligatur? Nytt ord for meg​:sweat_smile:), men for ord så sies det vi ikke leser boktsavene enkelvtis, men alle i en batch liksom, som er åsakren til at du kraler å lese dette (kanskje til og med uten å merke hva som annerledes med en gang).

finn 5 feil

Men, jeg kjøper 100% at en god font hjelper! raskere parsing av det som er på skjermen og mindre energi brukt på parsing er meget viktig!

1 Like

Den demonstrasjonen der blir aldri gammel, spesielt gøy når forklaringa understrenger poenget :smiley: Leste helt ferdig før jeg skjønte at det var noe muffins. Og ja, du sier noe der. Kilden min for utsagnet er readme filen på git-repoet (under tittelen “Problem”) til Fira Code, så en mer biased kilde skal man nok lete lenge etter. Kunne vært spennende å sett etter andre kilder, men som du og forsåvidt jeg også sier så er det ikke et essensielt argument for å prøve nye fonter. Det finnes nok andre gode grunner til å velge en god font.

1 Like