Med sonen mener jeg følelsen av at ting flyter, man har et klart bilde hva som må gjøres, helt eller delvis hvordan, og man er motivert og effektiv. Enkelt sagt er vi på oss mest produktive når vi er i sonen. Det føles bra og gir mestring som igjen gjør oss enda mer inspirerte.
Jeg har egentlig veldig lett for å komme inn i sonen, og klarer ikke sette fingeren helt på hvorfor, kanskje det er noe som kommer med erfaring. Men jeg har også like lett for å blitt dratt ut av sonen.
Hvis jeg skal tenke på hva som skal til for å komme inn i sonen for meg, så føler jeg at det er noen forutsetninger, ikke alle er nødvendige samtidig, men uten noen av dem tror jeg det er nærmest umulig for meg å komme i sonen. For eksempel blir jeg inspirert av utfordringer som nesten høres umulige ut, men som jeg tror kan være mulig. Eller at man føler at det man lager blir bra og man har tro på løsningen. Og godt utstyr som fungerer og er komfortabelt!
Men en ting er å komme inn i sonen, kanskje enda viktigere er kunsten å forbli i sonen. Det er nesten sånn at hvis jeg blir bevist at jeg er i sonen, så poof er jeg helt ute, og sliter med å komme tilbake. Andre ting som fort drar meg ut, eller hindrer meg i å komme i sonen, er en dårlig arbeidsprosess (scrum f.eks), støyete kontor (åpent landskap ) pc med ytelsesproblemer, eller at oppgaven man jobber på og har tro på, plutselig endres til det verre av noen med store beltespenner.
Har du noen tips til hvordan fokusere på det som får deg inn i og holder deg i sonen? Eller sliter du med å komme inn i den i det hele tatt?