Hva får deg inn i «sonen»?

Med sonen mener jeg følelsen av at ting flyter, man har et klart bilde hva som må gjøres, helt eller delvis hvordan, og man er motivert og effektiv. Enkelt sagt er vi på oss mest produktive når vi er i sonen. Det føles bra og gir mestring som igjen gjør oss enda mer inspirerte.

Jeg har egentlig veldig lett for å komme inn i sonen, og klarer ikke sette fingeren helt på hvorfor, kanskje det er noe som kommer med erfaring. Men jeg har også like lett for å blitt dratt ut av sonen.

Hvis jeg skal tenke på hva som skal til for å komme inn i sonen for meg, så føler jeg at det er noen forutsetninger, ikke alle er nødvendige samtidig, men uten noen av dem tror jeg det er nærmest umulig for meg å komme i sonen. For eksempel blir jeg inspirert av utfordringer som nesten høres umulige ut, men som jeg tror kan være mulig. Eller at man føler at det man lager blir bra og man har tro på løsningen. Og godt utstyr som fungerer og er komfortabelt!

Men en ting er å komme inn i sonen, kanskje enda viktigere er kunsten å forbli i sonen. Det er nesten sånn at hvis jeg blir bevist at jeg er i sonen, så poof er jeg helt ute, og sliter med å komme tilbake. Andre ting som fort drar meg ut, eller hindrer meg i å komme i sonen, er en dårlig arbeidsprosess (scrum f.eks), støyete kontor (åpent landskap :-1:t2:) pc med ytelsesproblemer, eller at oppgaven man jobber på og har tro på, plutselig endres til det verre av noen med store beltespenner.

Har du noen tips til hvordan fokusere på det som får deg inn i og holder deg i sonen? Eller sliter du med å komme inn i den i det hele tatt?

2 Likes

Dette skulle jeg likt å ha fasiten på! Føler du er inne på mange gode poenger, spesielt på hva som tar deg ut av sonen.

For at jeg skal komme inn i sonen må jeg ha en oppgave som er vanskelig nok til at den er interessant, men ikke så vanskelig at jeg setter meg fast. Hvis oppgaven er for enkel vil jeg bare kjede meg, og nettleseren navigerer fort til slack, reddit eller hacker news. Hvis oppgaven er for vanskelig vil jeg treffe et punkt hvor jeg ikke kommer videre uten å bruke veldig lang tid (lurer på hvor lang tid det må gå før jeg faller ut…). Hvis jeg finner ut nok om oppgaven på forhånd, feks hvilke tradeoffs jeg vil gjøre, hva arkitekturen er, osv, kommer jeg lett inn i sonen og kan druse på. Men så kan det plutselig stoppe opp hvis noen av antakelsene mine var feil, eller at jeg leste dokumentasjonen feil, etc. Da er det på tide å gå seg en tur :smile:

Oppgaver som typisk får meg inn i sonen er de hvor jeg ikke trenger å integrere mot så mange andre systemer. Da kan jeg som regel legge en slags mental plan på forhånd som får meg gjennom uten å måtte stoppe opp for lenge. Hvis jeg må integrere med tredjeparter eller implementere noe som krever mye diskusjon med andre er det mye vanskeligere siden det er større sjanse for at jeg støter på noe uforutsett. Synes også det er vanskelig å komme inn i sonen når jeg må tenke dypt og kritisk rundt koden. Feks ved code review, velge tradeoffs osv.

Det som drar meg ut av sonen er mye det samme som deg. Avbrytelser er den verste, og også den som skjer oftest. Nest øverst er treig pc eller treige systemer. Her trenger det ikke være mer enn 1-2 sekund latency før det har stor påvirkning. Derfor synes jeg det er ekstremt viktig at feks build og test går fort.

Her er noen tips som funker for meg:

  • Sørg for at du har en rask nok PC
  • Ikke ta til takke med trege tester, trege build systemer, og treg kode
  • Les epost og slack på bestemte klokkeslett
  • Planlegg hvordan du vil løse oppgaven på forhånd, slik at du ikke trenger å være så kritisk mens du jobber. Skru på den kritiske delen av hjernen etterpå, og gå gjerne tilbake og skriv ting på nytt hvis det trengs.
  • Hvis du jobber i åpent landskap: Ta på støykansellerende hodetelefoner. Ta hjemmekontor :stuck_out_tongue:
1 Like

Du skriver at en dårlig arbeidsprosess får deg ut av “sonen” også nevner du Scrum. Jeg har inntrykk av at det på flere arbeidsplasser dras inspirasjon fra Scrum metodikk, men at den sjeldent følges til punkt og prikke. Så lurte litt på om det var noen spesifikke aspekter ved Scrum du ikke likte eller om du ser på det at den følges litt halvhjerta som hovedproblemet?

Litt struktur på arbeidsdagen er nok lurt ja, stenge ute mail/chat og andre støttesystemer. chat med windows notifications er ekstremt forstyrrende!
Det du sier om innhold i oppgavene er også viktig, og hvordan man løser dem. Kanskje det er lurt å utforske en løsning først, og heller være kritisk etterpå, man lærer jo mye av å finne ut hva som ikke er en farbar løsning også.
I åpent landskap er det jo ikke forsåvidt ikke bare støy som er problemet, men også omgivelsene, de er urolige på en måte, det skjer ting i bakgrunnen, og man merker bevegelser rundt seg. Jeg har iaf merket en ekstremt stor forskjell fra å ha kontor til å sitte i åpent landskap.

Men kanskje er det noen mer generelle ting man kan gjøre utenfor arbeidstid, meditering for eksempel, som hjelper med fokus?

Jeg tenker at en av grunnene til at jeg har lett for å komme inn i sonen er at jeg har brukt mye tid på spill tidligere, jeg har lett for å la hjernen la seg oppsluke av det som skjer i skjermen liksom. Noenganger har jeg tenkt på programmering som et slags spill, man er i en helt annen “verden” når man er i sonen, skjønner du hva jeg mener? Vanskelig å sette ord på egentlig, og det høres veldig fjernt ut når jeg leser det jeg har skrevet :stuck_out_tongue:

Kan ta scrum og andre metodikker i en annen topic, det var kanskje dumt å ta med som eksempel, vil ikke ha en debatt om metodikk her, men du må gjerne opprette en tråd på det :slight_smile:
Kort sagt; jeg har både gode og dårlige erfaringer med Scrum, fra 3 ulike implementasjoner i hvert sitt firma, men overall mener jeg at scrum har en negativ effekt på utviklere, det er designet mer for å måle effektiveten til utviklerene, og dermed øke lønnsomhet, fremfor å være en metodikk for å skape produkt med kvalitet ved hjelp av sunn arbeidskultur (som The Agile Manifesto handler om) .

Ja, vil tro meditering kan hjelpe med det! Det handler jo mye om å bli oppmerksom på dine egne tanker, og dermed også hva som distraherer deg. Dessverre har jeg ikke klart å meditere regelmessig nok til å virkelig kjenne på det der…

Jepp! Det er en god følelse :smiley: Men på en måte er det du beskriver der litt motsatt av meditering, eller hva tror du?

Når det gjelder fokus og å komme inn i sonen tror jeg det handler om at du er i en komfortabel sinnstilstand. Alle prosesser rundt som gjør at du har det ubehagelig vil gjøre det vanskelig å fokusere. Når det gjelder scrum tror jeg ikke den i seg selv gjør det verre å komme i sonen. Jeg tror alle prosesser utført dårlig vil ha den samme effekten. Det som kanskje gjør scrum litt spesiell er fokuset på å levere kjapt. Det kan misbrukes til å ta vekk fokus fra å levere kvalitet. I tillegg brukes scrum ofte med en veldig rigid prosess, som jo kan frustrere. Det er litt ironisk egentlig, siden agile er det motsatte, men det kan vi diskutere i en annen tråd :stuck_out_tongue:

2 Likes

Ja enig, scrum diskusjonen hører ikke helt hjemme her.

Syntes det du skriver innledningsvis om å falle ut av flyt-sonen med en gang du er klar over at du er der, og så strever med å komme deg inn igjen er litt spennende. Den første tanken som slo meg var at det at du i det hele tatt er klar over at du er i flyt sonen egentlig betyr at du ikke er der lengre. Altså det er ikke tanken på at du er der som gjør at du faller ut, men det at du tenker det i seg selv. Og her blir jo parallellen til meditasjon veldig god. Målene er jo veldig like, man søker en form for sinnstilstand hvor man ikke er aktiv bevist sin egen eksistens. Hadde vært utrolig interessant om det viste seg at disse hadde en form for korrelasjon, kausal eller årsak. Altså om det å bli bedre på å mediterer gjorde det lettere å finne flyt-sonen, eller om det var slik at de som tok lett til meditasjon også ofte var gode på å finne flyt-sonen.

Selv syntes jeg ofte det er utfordrende å yte den innsatsen det krever å vie full oppmerksomhet til en oppgave over lengre tid. Må være veldig bevist på å ikke være lat og forsøke en enkel løsning. Kan det kanskje være sånn at du faller ut av flyt-sonen når du trenger en pause (i tillegg til avbrytelser selvsagt)?

3 Likes