Jeg har tenkt på det noen ganger, hva er det som faktisk gjør at jeg synes en utvikler er bedre enn en annen. Hvem er de og hva er det de gjør som jeg ikke gjør? Og hvordan kan jeg bli bedre?
I huset mitt har det vært en snekker som bryr seg om faget. Du ser det på listene. Noen ganger kommer jeg inn i kode hvor jeg tenker det samme. Det er så ryddig, så oversiktlig og lett å lese. Det er kunst (høhø)! De beste utviklerne jeg kjenner bryr seg om det. De holder det ryddig og gir gode navn.
De beste utviklerne jeg kjenner er gode med folk. De er gode på å få formulert hva de mener og gode på å lære opp andre. De er også gode på å stille de riktige spørsmålene, både før og underveis. Spørsmål som gir de best mulig oversikt over det de prøver å oppnå. Og det bringer meg over på mitt neste punkt.
Jeg tror de er bedre enn andre på å få oversikt. Jeg opplever at de oftere enn andre evner å stoppe opp, ta et skritt tilbake, se på saken på nytt og så eventuelt gjøre nødvendige endringer. Vi andre er så fokuserte på å få gjort de oppgavene vi har for øyeblikket (som andre ofte har formulert og lagt føringer for) at vi glemmer det store bilde. Vi fortsetter i samme spor og blir for opptatt av detaljer.
De beste utviklerne jeg kjenner tar saken i egne hender, men er også opptatt av å høre andres meninger. De får ting gjort. De ender ofte opp som “the go to person” på mange ting fordi det er de som har laget det. Det er de som tok seg bryet med å plukket ut noe av koden de hadde skrevet og puttet det inn i en pakke slik at alle kunne bruke det. De tok seg også bryet med å refakturere den andre pakken slik at den ble bedre å bruke, mer oversiktlig og lettere å lese.
De beste utviklerne jeg kjenner kan mye. Og jeg tror de kan mye fordi de er flinkere enn andre på å ta i bruk nye ting. Personlig gjør jeg som regel det jeg kan fra før fordi det er mest effektivt. Det får jobben gjort så fort det er mulig for meg å gjøre den. Ofte skriver jeg også kode på en bestemt måte av ren vane og jeg tror de beste er flinkere til å bryte ut av den vanen og implementere nye måter å løse ting på.
Dette ble et langt innlegg så jeg stopper her. Men hva tenker dere? Hva gjør en god utvikler god?