Vi snakket litt om dette i tråden om formattering. En common ground er ting utviklere på teamet har til felles, dvs ting de kan / forstår. Spørsmålet er, hva er det rimelig å forvente?
Noen mener at man skal forvente så lite som mulig, og skrive koden på enklest mulig måte med så få abstraksjoner som mulig.
Andre tenker ikke så mye på dette. De bruker patterns of abstraksjoner fordi det er gøy, og kanskje litt fordi man føler seg smart, eller kanskje det rett og slett er vanskelig å skrive enklere kode.
Ifølge den studien som ble nevnt i tråden om formattering leser man kompakt kode raskere (kompakt som i færre tokens). Det tar omtrent like lang tid å forstå, gitt at man kjenner til den mer kompakte syntaksen (common ground). Det betyr at man burde utnytte seg av common grounds dersom mulig, men spørsmålet er igjen hvor langt man burde dra det.
Et annet interessant spørsmål er hva man gjør dersom det ikke er en common ground, men hvor det er mye å tjene på å ha det. Skal man forvente at folk leser seg opp og viser interesse for det? Skal man kjøre fagsesjoner?
Eksempler på ting som er common ground er avhengig av språket man bruker. Det er fordi hvert språk har en “idiomatisk” måte det blir skrevet på. Mulig det er nettopp dette som bør forventes som common ground også.
Til slutt: har du noen gode eksempler på common grounds / mangel på common grounds?