Etter jeg skrev om parsing her på forumet har jeg begynt så smått på å lage mitt eget programmeringsspråk. Det er ikke sikkert det noen gang blir ferdig, men der har vært artig å tenke på hvordan mitt ideelle språk ser ut.
Det jeg har lyst på er en variant som ligner js/ts, men betydelig forenklet.
- Det skal gå an å markere funksjoner som pure
- Et bra standard bibliotek ala python
- Fjerne masse utdatert fra js (with, in, function som ikke er arrow, named breakpoints, etc)
- Bruke native funksjoner i stedetfor spesiell syntax (instanceof, typeof, kanskje noen operatorer)
- Ingen spesiell syntax for loops. Bruke iteratorer i stedet. Må enten ha tail call optimization for å kunne iterere rekursivt, eller ha en native sak som all annen iterasjon kan bygges oppå
- if-setninger returnerer verdier. Ternary ut
- ingen klasser, bare objekter. Ingen prototypes. Du taper performance hvis du har mange instanser, men hvis du hovedsakelig skriver i en funksjonell stil så kommer du ikke borti dette så mye tror jeg
- Litt usikker på denne: programmatiske types. Hvis man har garantert pure functions kan disse trygt kjøres ved compile time. Dermed kan man kanskje bruke funksjoner til å manipulere types, i stedet for å ha spesiell syntax for bl.a. generics, aliases, etc.
Kommer sikkert til å ombestemme meg mange ganger underveis, men sånn ser planen ut nå
Hva skulle du ønske deg i et programmeringsspråk?