Mrloba sier hei

Hei alle sammen!

Mitt navn er mrloba (dessverre ikke i virkeligheten). Jeg har lenge savnet et forum for utviklere i Norge, og er veldig glad for at dette nå finnes! Andre forum og nettsteder har ofte et overveldende fokus på hvordan ting gjøres i USA, og det er ikke nødvendigvis så relaterbart til Norge, spesielt med tanke på jobb, arbeidsmiljø, karriere, osv. Håper vi kan få til noen fine samtaler om både dette og andre ting her på forumet :slight_smile:

Litt om meg

Jeg har jobbet som utvikler i mer enn 8 år, og holdt på for meg selv enda lengre enn det. Veien min inn i utviklerverden var først via elektronikk og signalbehandling, og etter en smak på programmering blei jeg hekta på algoritmer og oppgaver på feks projecteuler.net. Etter det begynte jeg å bygge diverse nettsider på fritida, og brukte erfaringen min derfra til å få jobb som utvikler i et firma jeg allerede jobbet i. Nå for tiden er jeg på min tredje jobb som utvikler.

Jeg tror grunnen til at jeg har lykkes med den litt uvandte veien jeg tok var at jeg hadde/har en voldsom interesse for faget, og at jeg bygget så mange systemer helt alene og fra scratch. Erfaringen man får av å bygge ting fra scratch er ganske undervurdert tror jeg. Det som var hovedutfordringen min var å tilpasse meg og samarbeide med andre utviklere, og det er kanskje det jeg har lært mest om de siste årene.

Mine interesser

Jeg interesserer meg kanskje aller mest i hvordan man kan skrive kode/arkitektur på den mest oversiktlige, lesbare, og bugfrie måten. Har utforsket mange arkitekturer og stilarter med det som mål. Funksjonell programmering havner høyt på lista hos meg, men jeg sparer meg gjerne for de mest ekstreme implementasjonene. Jeg tror man kommer langt med “the basics” når det gjelder det aller meste, og jeg liker å tenke dypt rundt problemstillinger slik at jeg kommer til essensen.

Til daglig skriver jeg mest i typescript, og på frontend bruker jeg react hvis jeg har valget. IDE’n jeg bruker er nesten alltid fra jetbrains, litt avhengig av språk.

Det holder vel for en introduksjon tenker jeg :slight_smile: Håper vi prates på forumet!

mrloba

3 Likes