Tæpp of the morning to ye

Heisann!

Mitt navn er “Shuggapie”, på ekte som i den virtuelle verden!
For meg er et spissa forum, aka et forum for et gitt fagområde, en plass der likesinnede og folk med felles interesse kan få pusterom til å gå litt mer i dybden på emner man ellers kun skraper i overflaten på.
Det betyr nødvendigvis ikke at alle samtaler må være dype og avanserte, men her har vi iallefall muligheten til å gå så langt vi ønsker =)
Det vil også være en plass der nykommere til fagfeltet kan spørre spørsmål av erfarne uten at noen spørsmål blir framstilt som “for dumme”.

Litt om meg:

Jeg er utdannet datateknolog fra NTNU og nærmer meg 7 års arbeidserfaring der jeg blant annet har jobbet som Konsulent på prosjekter med alt fra 3 til 140 utviklere og jobbet frontend/backend/native med teknologier som java/.net/node/react/iOS/android m.m.
I løpet av de siste 3 årene har jeg tatt en industriell doktorgrad der jeg har fordypet meg i “Data Science” fagfeltet, spesielt innenfor deep learning.

Interesser

Som konsulent ender man ofte opp med å jobbe på forskjellige prosjekt hos ulike kunder, der kundene ofte tilhører vidt forskjellige sektorer. Dette medfører en ekstra mengde arbeid for hvert prosjekt da man i tillegg til å sette seg inn i teknologi (java vs .net vs nodev, angular vs react, iOS vs Android osv) og kodestil/normer i kodebasen må ta et kræskursj i kundens domene og domene-relatert fagterminologi.
Det jeg lærte relativt fort var at hvor enkel og givende jobb du som utvikler har ofte er løsrevet fra
teknologi/rammeverk/metodikk.
Når jeg selv startet å jobbe hadde jeg veldig sterke oppfatninger av hva som var bra eller dårlig, både når det gjaldt teknologier, rammeverk, metodikk osv. Jeg er nok nå heller av den oppfatning at de fleste teknologier/metodikker/tankesett har både positive og negative sider. Noen har kanskje flere positive eller negative sider enn andre, og noens sider er kanskje mer synlige i en gitt situasjon/kontekst enn andre. Jeg mener også at menneskene og organisasjonen bak implemetasjon og bruk av disse i stor grad påvirker hvilken side det er som er mest dominerende.
Når det kommer til systemutvikling og jobben som utvikler er det gjerne samtaler rundt dette som interesserer meg mest.
Hvordan kan vi navigere dette havet av teknologier/metodikker/prosesser og tankesett?
Hvordan burde man best mulig bruke eksisterende og hvordan kan vi være med på å utvikle nye?

I og med at jeg de siste årene har studert og jobbet mye med “Data Science” er dette naturlig et fagfelt jeg liker godt å snakke om =)

Ellers er jeg kjent for å fort bli “hyped” på alt av ny teknologi!

Gleder meg til å bli kjent med andre likesinnede på dette forumet og å forhåpentligvis lære masse av dere alle :grinning:

  • Shuggapie
5 Likes